‌سوسک، همان مزاحم ترسناک خانه ها، چیزی فراتر از یک آفت چندش آور است. آفتی که می تواند از سرمای شدید جان سالم به در برد و حتی یک هفته بدون سر، به زندگی خود ادامه دهد می تواند عامل انتقال و انتشار بسیاری از بیماری های خطرناک باشد. اما نقش سوسک در ایجاد حملات آسم چه می تواند باشد؟

رابطه بیماری های ناشی از سوسک و مکان زندگی آن

در صورتی که سوسک ها به خانه راه پیدا کنند می توانند مشکلات و خطرات زیادی برای سلامتی ساکنین خانه ایجاد کنند. زیرا سوسک ها در کثیف ترین و آلوده ترین نقاط زندگی می کنند. مکان هایی مانند:

  • فاضلاب ها
  • محل انباشت پسماند های خانگی، صنعتی و پزشکی

در نتیجه منابع عظیمی از خطرناکترین میکروب های مضر برای سلامتی انسان، در قسمت پاها و سیستم گوارشی این حشرات جمع شده و از طریق آن ها؛ به هر کجا که بروند؛ انتقال می یابند.

” دلایل زیادی برای ابتلاء به بیماری‌ های‌ تنفسی وجود دارد. یکی از بیماری‌ های‌ شایع تنفسی، آسم‌ است که بر اثر آلرژی، عفونت و یا آلودگی ایجاد می شود. شاید فکرش را هم نکنید اما سوسک‌ ها نیز یکی از عوامل ایجاد‌ این بیماری به ویژه در میان کودکان است. آلودگی هایی که از طریق سوسک حمل و منتقل می شوند در نهایت می توانند نقش مهمی در ایجاد حملات آسم داشته باشند. “

سوسک ها منبع بزرگی از آلودگی محسوب می شوند - بیماری های ناشی از سوسک

<<< سوسک ها ناقل باکتری های خطرناکی هستند >>>

در واقع سوسک ها خطوط انتقال و توزیع میکروب های خطرناک هستند.
هر جایی که سوسک ها به آن قدم بگذارند سرشار از انواع میکروارگانیسم های بیماری زا خواهد شد. حتی فکرش هم چندش آور است که پای این میکروب ها به درون آشپزخانه باز شود. در این صورت میلیون ها میکروب خطرناک به ظروف و مواد غذایی موجود در آشپزخانه منتقل می شود.

بیماری های ناشی از سوسک

آلوده شدن مواد غذایی می تواند بسیار خطرناک باشد.
زیرا سوسک ها ناقل باکتری های بیماری زای بسیار خطرناکی هستند.
برخی از مهم ترین بیماری های ناشی از سوسک عبارتند از:

  • طاعون
  • فلج اطفال
  • تب تیفوئید
  • وبا
  • اسهال خونی
  • سالمونلا
  • آسم
  • آلرژی

برخی از این بیماری ها از طریق ورود به سیستم گوارشی، انسان را بیمار می کنند. موضوع به همین جا ختم نمی شود، زیرا سوسک ها از طریق آلرژن ها سبب بروز و تشدید انواع واکنش های آلرژیک و حملات آسمی به ویژه در کودکان می شوند. این آلرژن ها در قسمت هایی از بدن سوسک ها بیشتر وجود دارند که عبارتند از:

  • پاها
  • بزاق
  • فضولات

سوسک‌ها (Cockroaches) به عنوان حشرات ناخوشایند و اغلب با محیط‌های کثیف و آشفته در ارتباط قرار می‌گیرند. برخی از افراد ممکن است به دلیل وجود سوسک در محیط خود احساس ناراحتی کنند، اما در مورد حملات آسم، نقش مستقیمی در ایجاد یا تشدید آسم ندارند.

آسم یک بیماری التهابی در مجاری هوایی است که ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله حساسیت به ذرات محیطی، عوامل گرما و سرما، عفونت‌ها و … ایجاد شود. سوسک‌ها به عنوان یک عامل محیطی می‌توانند باعث افزایش میزان ذرات گرد و غبار در محیط شوند، که در برخی از موارد ممکن است برای افراد حساس به آسم مشکل‌آفرین باشد.

در هر صورت، برای افرادی که به آسم حساس هستند، مهم است که محیط زندگی خود را به دقت نظافت کرده و از آلاینده‌ها و عوامل تحریک‌کننده ممکن است باعث تشدید آسم شوند، دوری کنند

آلرژی های ناشی از سوسک

آلرژی به سوسک‌ ها اولین بار در سال ۱۹۴۳ گزارش شد. این موضوع پس از آنکه تعدادی از افراد پس از خزش سوسک‌ ها بر روی پوستشان دچار کهیر و حساسیت پوستی گردیدند، کشف شد. به این ترتیب می توان به نقش سوسک در ایجاد حملات آسم نیز پی برد.

نقش فضولات و بزاق سوسک در ایجاد حملات آسم

سوسک ها یکی از علت های شایع آلرژی و حملات آسم در کل جهان هستند.
سوسک ها پروتئین های خاصی در بدن شان دارند که می توانند برای افراد خاصی آلرژی زا باشند و همین پروتئین ها هستند که در بدن این اشخاص ایجاد آسم می کنند. وقتی ذرات ریز بدن سوسک ها از طریق هوا در ساختمان و خانه پخش و سپس تنفس می شوند، می توانند منجر به حمله آسمی در افراد حساس گردند.

فضولات، بزاق و پوست های ریخته شده بدن سوسک ها می توانند منجر به آسم و سایر حملات آلرژیک در انسان ها شوند. بر اساس آمار سازمان سلامت جهانی، ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از آسم رنج می برند. همچنین کشف گردیده که ابتلاء به آسم در کودکانی که در شهر زندگی می کنند اغلب می تواند در نتیجه تماس شان با سوسک ها باشد. در حدود ۲۳ الی ۶۰ درصد افراد مبتلا به آسم، نسبت به آلرژن‌های سوسک (مواد حساسیت زا و محرک ناشی از سوسک ها) حساس هستند.

اگر در محل زندگی یا محل کار شما سوسک وجود داشته باشد ممکن است مدفوع، بزاق و ذرات کوچک بدن آن ها مانند دیگر عوامل آلرژی از طریق تنفس وارد بدن تان شود. همانطور که گفته شد سوسک ها یکی از عوامل مهم ایجاد آلرژی هستند. شاید هر فرد در سال یکبار دچار آلرژی شود اما در فصل زمستان به علت بسته بودن محیط خانه، آلرژی ها بیشتر می شوند و این می تواند ناشی از وجود سوسک در خانه باشد.

راه های از بین بردن سوسک‌ و کاهش احتمال بیماری های ناشی از آن

در کل از بین بردن سوسک ها کار بسیار دشواری هست.
سوسک ها تقریباً می توانند در هر شرایطی رشد کنند اما این موجودات بیشتر مکان های مرطوب و دارای مواد غذایی را ترجیح می دهند. برای جلوگیری از آلودگی سوسک و عدم ابتلاء به بیماری های ناشی از سوسک می توانید از روش های آسان زیر استفاده کنید:

۱. کاهش دسترسی سوسک به مواد غذایی

هیچ نوع غذایی حتی غذای حیوانات خانگی را در دسترس قرار ندهید.

برای پیشگیری از تهاجم سوسک مواد غذایی را در دسترس قرار ندهید

۲. دور ریختن زباله
پس مانده های غذایی خود را دور بریزید.
زباله ها را در کیسه قرار دهید.
ظرف هایتان را تمیز کنید و باقی غذاها را برای نگه داری در ظرف های در بسته قرار دهید.
خرده های باقیمانده از غذا یکی از دلایل مهم جذب سوسک به خانه و در نتیجه افزایش بیماری های ناشی از سوسک است.

۳. مسدود کردن درز و شکاف
تمام ترک های دیوار و زمین خانه ی خود را که احتمال ورود سوسک ها از محیط اطراف را دارند، روکاری یا درز گیری کنید.

۴. تعمیر کردن نشتی آب
نقاط رطوبت زده را تعمیر یا پاک سازی کنید.

۵. تمیز نگهداشتن خانه
از انباشتن روزنامه ها و مجله ها خودداری کنید زیرا گرد و غبار ایجاد شده، مکان مناسبی برای پنهان شدن سوسک ها خواهد بود.

۶. نابودی سوسک با سموم قوی و تخصصی
از طعمه یا تله های سوسک کش برای نابودی آن ها استفاده کنید.
شاید استفاده از سوسک کش های خانگی نیز در مواردی که تعداد سوسک ها زیاد نشده باشد مفید باشد. در غیر این صورت استفاده از سم بی نظیر ضد سوسک ریپلزال که قادر به از بین بردن سوسک بالغ و تخم آن است؛ در ریشه کن سازی سوسک ها قطعاً موثر خواهد بود و به این ترتیب بیماری های ناشی از سوسک نیز کاهش می یابند.

 

 

نظر خود را بنویسید

چرخه زندگی سوسک های خانگی
سیکل زندگی سوسک های خانگی

مشاهده سوسک ها در خانه به یک امر عادی تبدیل شده است. انواع مختلفی از سوسک ها وجود دارد و می توانند مدت زمان زیادی در خانه شما زندگی کنند. سیکل زندگی سوسک ها بسته به گونه آن ها…

همه چیز در مورد تخم سوسک
همه چیز در مورد تخم سوسک

دیدن یک یا دو سوسک در خانه ممکن است چندان نگران کننده نباشد، ولی یافتن تخم های آن ها نشان قطعی تهاجم سوسک ها است. سوسک ماده، کپسول های تخم را تولید می کند که…

راه های از بین بردن تخم سوسک
راه های از بین بردن تخم سوسک

از بین بردن تخم های سوسک، کار ساده ای نیست و در اصل، یکی از کارهای سخت، در پروسه از بین بردن سوسک ها، کشتن و از بین بردن تخم های سوسک است. چون آن ها همانند سوسک ها…

سفارش سم از طریق: