” افراد ساکن در خانه هایی که مورد هجوم سوسک ها قرار گرفته اند بدون اینکه خبر داشته باشند در معرض ابتلاء به بیماری های ناشی از این آفات قرار دارند. در چنین شرایط علاوه بر از بین بردن سوسک ها و تخم هایشان، باید عواملی را که موجب جذب سوسک به خانه شده اند را نیز از بین برد و به این شکل از انتقال بیماری از سوسک به انسان جلوگیری نمود. “

زندگی و رفتار سوسک

سوسک ها به طور کلی زندگی در مناطقی که منابع غذایی، آب و گرما وجود داشته باشند را ترجیح می دهند و در همان مکان نیز تولید مثل می کنند. تولید مثل در این مناطق از عادات تولید مثلی سوسک بوده و شناخت این رفتار و عادات در سوسک به ما در کنترل آن ها کمک می کند. در صورتی که شرایط تولید مثل برای سوسک ها مساعد باشد، تعداد سوسک ها در زمان کمتری افزایش می یابد. آلودگی های ناشی از سوسک ها نیز به همان نسبت با سرعت بیشتری افزایش پیدا می کند. اگر در این شرایط قرار بگیرید چه کارهایی باید انجام دهید تا علاوه بر از بین بردن قطعی سوسک ها و تخم هایشان از انتشار بیماری های ناشی از سوسک پیشگیری کنید؟ یا احتمال آلودگی خود و یا غذای مصرفی تان، توسط سوسک را کاهش دهید؟

پیشگیری از بیماری های ناشی از سوسک

راه حل های ساده ای وجود دارد که علاوه بر از بین بردن سوسک، مانع از ورود دوباره آن ها به خانه شده و از بیماری های ناشی از سوسک نیز در امان بمانید. مؤثرترین راه برای پیشگیری از بیماری هایی که سوسک ها ناقل آن هستند، کاهش امکان ورود سوسک ها به محل زندگی تان است. بهترین راه برای رسیدن به این هدف نیز بهره گیری از روش های صحیح برای پیشگیری از تهاجم سوسک ها است.

انتشار بیماری از ‌سوسک

پیروی از تکنیک های صحیح پیشگیری، خطر عفونت های ناشی از بیماری های انتشار یافته توسط سوسک ها را کاهش می دهد، همچنین امکان سرایت و انتشار بیماری های مختلف توسط سوسک ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.
این تکنیک ها عبارتند از:

۱. نظافت سرتاسری محیط خانه یا هر محل مد نظر

نظافت یکی از مؤثرترین متدهای پیشگیری از ورود سوسک ها به خانه است، همچنین موجب کاهش جمعیت آن ها در دراز مدت می شود. تمیزکاری محیط داخل و خارج ساختمان نه تنها محل زندگی تان را برای این آفات کمتر جذاب و جالب خواهد نمود، بلکه همچنین ویروس ها و باکتری های انتشار یافته توسط آنان را نیز از بین می برد.

از جمله مکان هایی که تمیزکاری مداوم در آن ها به شدت اهمیت دارد عبارتند از:

  • کف آشپزخانه
  • سطوح کابینت
  • میز
  • پیشخوان آشپزخانه
  • سینک
  • زیرآب ها

همچنین وسایل آشپزی، ظروف غذاخوری، کارد و چنگال، لیوان ها و … را قبل و بعد از هر بار مصرف شسته و تمیز نمایید. حذف منابع غذایی از دسترس سوسک ها، مانند جمع آوری مواد غذایی ریخته شده، تمیز کاری روغن پشت اجاق ها و نیز فضولات حیوانات خانگی نیز بایستی در دستور کارتان قرار بگیرد.

پیشگیری از انتشار بیماری از سوسک

در مورد صنایع مواد غذایی نیز تطبیق و پیروی از آیین نامه های ایمنی غذا در ارتباط با نظافت، می تواند به کاهش ریسک بیماری های سرایت یابنده از سوسک ها به انسان، کمک کند.

 

سوسک‌های خاکی (Ground Beetles): بسیاری از این سوسک‌ها به عنوان کنترل کننده حشرات موفق عمل می‌کنند و به کاهش جمعیت حشرات مخرب کمک می‌کنند.

سوسک‌های آب‌زی (Water Beetles): این گونه‌ها در محیط‌های آبی زندگی می‌کنند و به تعادل اکوسیستم‌های آبی کمک می‌کنند.

سوسک‌های سرگین غلتان (Dung Beetles): این سوسک‌ها نقش مهمی در تصفیه محیط زیست با پاک کردن کثیفی ها دارند

 

۲. رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از انتشار بیماری از سوسک

شستشوی مرتب دست ها نیز می تواند در کاهش ریسک ابتلاء به بیماری های ناشی از سوسک مؤثر باشد. دستان تان را با آب گرم و صابون به طور منظم بشویید. با این کار هر نوع باکتری، میکروب و ویروسی را که منجر به انتقال بیماری از سوسک به انسان می شود را از بین ببرید.

شستشوی دست ها در موارد ذیل مهم است:

  1. قبل، در حین و پس از آماده سازی غذا
  2. پس از توالت
  3.  قبل و بعد از غذا خوردن
  4. پس از تماس با هرچیز مشکوک به در بر داشتن میکروب ها

رعایت نظافت برای حفظ سلامت

۳. درزگیری و تاثیر آن بر انتقال بیماری از سوسک

درزگیری شکاف ها، ترک ها و فواصل موجود در داخل و اطراف محل زندگی تان به کاهش راه های ورودی سوسک ها و در نتیجه به جلوگیری از انتشار بیماری از سوسک به محیط زندگی کمک شایانی می کند. لازم است محل زندگیتان را به طور منظم بررسی کرده و اطمینان حاصل نمایید که هیچ راهی برای ورود سوسک ها و نیز سایر آفات وجود ندارد.

در صورت وجود هر نوع درز یا شکاف آن را با مواد مناسب و محکم مسدود کنید.
همچنین به طور مرتب زیرآب سینک ها و لوله ها را بررسی و در صورت وجود هر نوع آسیب، در اسرع وقت آن را تعمیر نمایید.

جلوگیری از انتشار بیماری

راه های انتقال بیماری از سوسک ها چیست؟

سوسک ها می توانند به طرق مختلفی امراض و آلرژی را به انسان ها سرایت دهند.

در این بخش به برخی از این روش ها اشاره می نماییم.

یک. خوردن و آشامیدن غذا و نوشیدنی آلوده

رایجترین راه انتقال یک بیماری از سوسک به انسان، از طریق خوردن و آشامیدن هرچیز آلوده ای است؛ چه از طریق خوردن و آشامیدن غذا و نوشیدنی آلوده به این حشرات و چه خوردن و آشامیدن غذا و نوشیدنی که توسط وسایل آلوده به سوسک ها تهیه شده باشد.

وسایل آلوده می توانند سبب ابتلاء به بیماری شوند

دو. تنفس هوای آلوده

سوسک ها از طریق هوا نیز می توانند سبب انتقال بیماری شوند.
پروتئین حاصل از فضولات، پوست های ریخته شده و بزاق سوسک ها منجر به آلودگی محیط می شود.
اگر این هوا توسط افراد مبتلا به آسم تنفس شود منجر به یک حمله آسمی می گردد.

سه. تماس با آیتم های آلوده

تماس با آیتم های آلوده به یک ارگانیسم بیماری زای منتقل شده از سوسک‌ها یکی دیگر از راه های انتقال بیماری از سوسک به انسان است. تماس دست با سطوح آلوده و سپس تماس آن با چشم ها، بینی، دهان و یا یک زخم باز می تواند منجر به ورود پاتوژن های بیماری زا به بدن و ایجاد عفونت در آن گردد. سوسک ها همچنین می توانند گاز بگیرند. این کار را از طریق آرواره های محکمی که در قسمت دهانی دارند انجام می دهند. سوسک ها با گاز گرفتن می توانند موجب بروز حساسیت های پوستی شوند و اگر گاز گرفتن سوسک در قسمت هایی از بدن باشد که در آن زخم وجود داشته باشد، باعث عفونت می گردد. برای این که بروز بیماری های ناشی از سوسک را برای همیشه به تعویق بیندازید؛ باید از سم قوی ریپلزال برای دفع قطعی سوسک ها استفاده کنید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

چرخه زندگی سوسک های خانگی
سیکل زندگی سوسک های خانگی

مشاهده سوسک ها در خانه به یک امر عادی تبدیل شده است. انواع مختلفی از سوسک ها وجود دارد و می توانند مدت زمان زیادی در خانه شما زندگی کنند. سیکل زندگی سوسک ها بسته به گونه آن ها…

همه چیز در مورد تخم سوسک
همه چیز در مورد تخم سوسک

دیدن یک یا دو سوسک در خانه ممکن است چندان نگران کننده نباشد، ولی یافتن تخم های آن ها نشان قطعی تهاجم سوسک ها است. سوسک ماده، کپسول های تخم را تولید می کند که…

راه های از بین بردن تخم سوسک
راه های از بین بردن تخم سوسک

از بین بردن تخم های سوسک، کار ساده ای نیست و در اصل، یکی از کارهای سخت، در پروسه از بین بردن سوسک ها، کشتن و از بین بردن تخم های سوسک است. چون آن ها همانند سوسک ها…

نقش سوسک در ایجاد حملات آسم
نقش سوسک در ایجاد حملات آسم

دلایل زیادی برای ابتلاء به بیماری های تنفسی وجود دارد. یکی از بیماری های شایع تنفسی، آسم است که بر اثر آلرژی، عفونت و یا آلودگی ایجاد می شود. شاید فکرش را هم نکنید اما سوسک ها …

سفارش سم از طریق: