” آلوده بودن سوسک‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست. این حشرات در مکان های آلوده زندگی و تولید مثل می کنند. پس انتقال بیماری از سوسک ها بدیهی است. اما این بیماری ها چگونه به انسان منتقل می شوند؟ انتقال بیماری از انواع سوسک های خانگی از طریق فضولات سوسک، بزاق سوسک، و همچنین تماس مستقیم با سوسک ها است. “

شناخت آفت سوسک:

سوسک های خانگی مترادف با آلودگی و بهداشت ضعیف هستند. عادات غذایی و لانه سازی سوسک های خانگی، آن ها را به راحتی مستعد حمل ارگانیسم های مختلفی می سازد که در صورت انتقال می توانند خطرات و مشکلات بسیاری را برای سلامتی انسان ها به بار بیاورند.

این آفات در محیط های خانگی، اداری و تجاری، صنعتی، هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها، محیط های آموزشی و … می توانند سبب تولید یک سری بیماری ها و آلرژی ها گردند. به عنوان مثال در صنایع تولید مواد غذایی وجود سوسک ها در محیط، سلامت و ایمنی غذا را تحت تأثیر قرار داده و منجر به سرایت بیماری های ناشی از آلودگی غذا و مواد غذایی می گردد. رعایت اصول بهداشتی در کارخانجات تولید مواد غذایی امری حیاتی است.

برای دفع قطعی آفات، باید در کنار استفاده از سموم قوی و تخصصی، از روش های پیشگیرانه نیز بهره گرفت. کنترل سوسک ها با طعمه هایی که آغشته ها به سموم هستند، راهکار مناسبی است.

انتقال بیماری از سوسک در صنایع غذایی

بیماری های ناشی از سوسک های خانگی

سوسک ها برخلاف پشه ها ناقل مستقیم بیماری نمی باشند.
سرایت امراض از این آفات به صورت غیرمستقیم و از طریق استفاده یا تماس با آیتم هایی که توسط سوسک ها آلوده شده اند اتفاق می افتد.

سوسک ها قادر به گاز گرفتن نیز می باشند.
اما به دلیل احتمال کمی برای گاز گرفتگی توسط سوسک‌ها وجود دارد، انتقال بیماری از طریق گاز گرفتگی ‌سوسک نیز به ندرت اتفاق می افتد. اگر گاز گرفتگی سوسک‌ها در قسمت هایی از بدن انسان که دارای زخم است صورت بگیرد در این صورت می تواند منجر به عفونت گردد. سوسک ها ناقلان ثابت شده و یا مشکوک ارگانیسم هایی هستند که سبب ایجاد امراض مختلف می گردند
برخی بیماری های منتقل شده از سوسک ها عبارتند از:

  1. سالمونلا
  2. تب تیفوئید
  3. وبا
  4. ورم معده و روده
  5. اسهال خونی
  6. جذام
  7. طاعون
  8. کمپیلوباکتریوز
  9. لیستریوزیس
  10. ژیاردیازیس

این بیماری های ناشی از سوسک در برخی موارد می توانند موجب مرگ فرد بیمار شوند.

سوسک های خانگی می توانند منجر به آسم و سایر آلرژی ها شوند. نقش سوسک در ایجاد حملات آسم و واکنش های آلرژیک شدید، ثابت شده است. همچنین سوسک ها می توانند عامل سرایت ای.کولای، استافیلوکوک و استرپتوکوک باشند.

انتقال بیماری از سوسک

<<< سوسک های خانگی می توانند منجر به ایجاد آسم شوند >>>

سوسک ها از چه راه هایی بیماری ها را منتشر می کنند؟ چگونه موجب ایجاد بیماری می شوند؟ و این موضوع چقدر می تواند خطرناک باشد؟

 

سوسک‌ها به طور عام با انتقال باکتری یا ویروس به انسان‌ها و دیگر موجودات زنده در ارتباط نیستند. اکثر سوسک‌ها نقش مثبتی در محیط زیست دارند و به عنوان یک قسمت از زنجیره غذایی از تجزیه و تخریب مواد آلی فسادپذیر در خاک بهره می‌برند.

با این حال، یک نکته مهم این است که سوسک‌ها می‌توانند با برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها در محیط‌های خاص ارتباط برقرار کنند. به‌طور مثال، برخی از گونه‌های سوسک، به‌ویژه سوسک‌های چوب‌ زنده، ممکن است با باکتری‌ها و قارچ‌ها در تخریب چوب درختان همکاری کنند.

یک نمونه دیگر این است که برخی از باکتری‌ها می‌توانند در داخل بدن سوسک‌ها زندگی کنند و باعث تأثیرات مثبت یا منفی بر رفتار، میزان تغذیه، و سلامت سوسک‌ها شوند. این ارتباطات بین سوسک و میکروب‌ها می‌تواند تأثیرگذار بر روی اکوسیستم‌ها و زندگی این حشرات داشته باشد.

در کل، سوسک‌ها به طور مستقیم به انتقال بیماری‌ها به انسان‌ها شناخته نشده‌اند و بیشتر در حفظ تعادل اکوسیستم و تخریب مواد فسادپذیر در طبیعت نقش دارند

 

روش های انتقال بیماری از سوسک

یک. فضولات

سوسک ها به دلیل عادات غذایی غیر بهداشتی شان می توانند پاتوژن های مضری را از طریق فضولات خود دفع کنند. به عنوان مثال وقتی که یک سوسک از چیزی آلوده مانند یک تکه مرغ خام یا مدفوع و فضولات تغذیه می کند، ارگانیسم های بیماری زا وارد سیستم گوارشی آن شده و ممکن است به حالت غیر فعال و خفته در آنجا باقی بمانند. سپس این پاتوژن ها به همراه فضولات سوسک ها دفع گردیده و سطوح و غذاها را آلوده می سازند.

انتقال بیماری از سوسک

اگر این فضولات را در جایی مشاهده نمایید، نشان دهنده این است که احتمالاً سوسک ها آنجا را آلوده ساخته اند. این فضله ها ممکن است در پشت کشوهای آشپزخانه، زیر پیشخوان، داخل کابینت های آشپزخانه و مانند آن یافت شوند. در صورتی که مشکوک به تهاجم سوسک ها هستید، حتماً در اسرع وقت از سم فوق العاده قوی ریپلزال برای دفع سوسک ها استفاده نمایید. در این حین شما باید مواظب تخم های سوسک نیز باشید و از سمومی استفاده کنید که قادر به از بین بردن تخم های سوسک نیز باشد.

<<< فضولات، بزاق و تماس مستقیم با سوسک، از روش های انتقال بیماری توسط سوسک به شمار می آیند >>>

دو. بزاق سوسک ها

بزاق سوسک های خانگی سبب شیوع یک سری بیماری ها می گردد.
فضولات و بزاق این آفات می تواند حاوی پاتوژن های بیماری زا، باشد.
علت این امر، تغذیه سوسک ها از مواد آلوده فاضلاب ها و زباله ها است.

آفات ناقل پاتوژن های بیماری زا

سه. انتقال بیماری از سوسک با تماس مستقیم

محیط زندگی سوسک ها به شدت آلوده است.
این آفات اغلب در،

  • فاضلاب ها
  • چاه ها
  • گنداب ها
  • زیرآب خانه ها
  • محل خروجی آب سینک
  • و سطل های زباله

یافت شوند.

سوسک در تمامی این مکان ها در تماس مستقیم با ارگانیسم های بیماری زایی چون باکتری ها و ویروس ها قرار دارند، بنابراین انتقال بیماری از سوسک اصلاً دور از انتظار نیست، زیرا این ارگانیسم ها به بدن سوسک ها چسبیده و از جایی به جای دیگر منتقل می شوند. در نتیجه هر چیزی که سوسک به آن تماس پیدا کند، ممکن است آلوده گردد.

 

 

نظر خود را بنویسید

چرخه زندگی سوسک های خانگی
سیکل زندگی سوسک های خانگی

مشاهده سوسک ها در خانه به یک امر عادی تبدیل شده است. انواع مختلفی از سوسک ها وجود دارد و می توانند مدت زمان زیادی در خانه شما زندگی کنند. سیکل زندگی سوسک ها بسته به گونه آن ها…

همه چیز در مورد تخم سوسک
همه چیز در مورد تخم سوسک

دیدن یک یا دو سوسک در خانه ممکن است چندان نگران کننده نباشد، ولی یافتن تخم های آن ها نشان قطعی تهاجم سوسک ها است. سوسک ماده، کپسول های تخم را تولید می کند که…

راه های از بین بردن تخم سوسک
راه های از بین بردن تخم سوسک

از بین بردن تخم های سوسک، کار ساده ای نیست و در اصل، یکی از کارهای سخت، در پروسه از بین بردن سوسک ها، کشتن و از بین بردن تخم های سوسک است. چون آن ها همانند سوسک ها…

نقش سوسک در ایجاد حملات آسم
نقش سوسک در ایجاد حملات آسم

دلایل زیادی برای ابتلاء به بیماری های تنفسی وجود دارد. یکی از بیماری های شایع تنفسی، آسم است که بر اثر آلرژی، عفونت و یا آلودگی ایجاد می شود. شاید فکرش را هم نکنید اما سوسک ها …

سفارش سم از طریق: