به احتمال قوی شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که با اولین اشاره به سوسک های خانگی یا همان سوسک حمام، پوستتان دچار خارش می شود! وجود این حشرات در خانه مساوی با آلودگی بوده و نقش مهمی در انتشار و سرایت بیماری ها دارند. در این مقاله به حقایق بسیار جالب در مورد این حشرات و شناسایی سوسک های خانگی می پردازیم.

بررسی چند حقیقت جالب در مورد سوسک های خانگی

یک. سوسک های خانگی همنوع خوار هستند

سوسک ها به هیچ وجه در مورد آنچه که می خورند سخت گیر نیستند؛ آن ها تقریباً هر چیزی را می خورند. موارد عجیبی مثل:

  • ناخن
  • چسب
  • فضولات
  • کاغذ

سوسک ها حتی برای پر کردن شکم گرسنه شان، سایر همنوعان خود را نیز می خورند. اینگونه تصور می شود که تمایل کانیبالیستی یا همنوع خواری این آفات به دو دلیل است:

  1. غذا
  2. کنترل جمعیت

زمانی که تعداد سوسک ها بسیار زیاد و غذا کمیاب می شود، آن ها کانیبالیست می شوند تا هم غذای مورد نیازشان را تأمین نموده و هم جمعیت شان را کاهش دهند.

همنوع خواری در سوسک ها - شناسایی سوسک های خانگی

” سوسک ها از میلیون ها سال پیش در زمین زندگی کرده اند. ساختار بدنی، تحمل گرسنگی و تشنگی به مدت طولانی، کنترل جمعیت از طریق همنوع خواری و بسیاری عجایب دیگر موجب بقاء این حشره شده اند. “

دو. سوسک ها از قدیمی ترین موجودات روی کره زمین محسوب می شوند

بر اساس شواهدی که از فسیل های سوسک به دست آمده اند، این حشرات از ۳۰۰ میلیون سال پیش در این کره خاکی می زیسته اند. یعنی حتی غارنشین ها نیز از شر این آفات در امان نبوده اند. کاملاً مشخص است که سوسک ها موجوداتی هستند که به خوبی توانسته اند در طی قرن ها در شرایط مختلف دوام بیاورند.
بر اساس این تاریخچه سوسک ها نیز مانند موریانه ها حشراتی باستانی هستند.

سوسک‌های خانگی گروه گسترده‌ای از حشرات هستند که معمولاً در محیط خانگی یافت می‌شوند. برخی از این سوسک‌ها به عنوان حشرات مزاحم در نظر گرفته می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها بی‌ضرر هستند و برخی حتی به نظافت محیط کمک می‌کنند.

سه. سوسک های خانگی می توانند از کوچکترین شکاف ها عبور کنند

این ویژگی به دلیل اسکلت خارجی بسیار شگفت انگیز این حشرات است.
سوسک ها قادرند داخل شکاف هایی به کوچکی یک چهارم ارتفاع بدنشان جا بگیرند و این کار را از طریق مسطح نمودن اسکلت انعطاف پذیرشان و همچنین باز کردن پاهایشان به اطراف انجام می دهند. به این ترتیب سوسک ها دسترسی آسانی به مکان های مختلف و دور از دسترس ما در خانه خواهند داشت. این مکان ها به بهترین نقاط اختفای سوسک ها در خانه تبدیل می شوند. زیرا در سوسک ها یک پدیده رفتاری وجود دارد که به آن Tigmotropic گفته می شود. پدیده تیگموتروپیک باعث می شود که سوسک ها در عبور از درز و شکاف ها حس خوبی داشته باشند.

با شناسایی این ویژگی در سوسک های خانگی می توان با مسدود کردن شکاف ها مانع از هجوم انواع سوسک به خانه شد.

سوسک ها به راحتی از میان درز و شکاف های بسیار کوچک عبور می کنند

چهار. سوسک ها بسیار سریع هستند

سوسک های خانگی به طرز دیوانه واری سریع هستند.
این ویژگی، یک مکانیزم دفاعی برای سوسک ها محسوب می شود. این حشرات می توانند تا سرعت ۱.۵ متر در ثانیه بدوند. این قابلیت برای سوسک ها بسیار مفید است.

  1. به راحتی در بخش های مختلف خانه حرکت می کنند.
  2. به سرعت وارد مخفیگاه هایشان می شوند.
  3. در اولین فرصت به منابع غذایی و آب دسترسی پیدا می کنند.
  4. به سرعت از شکارچیان فرار می کنند.
  5. سرعت حرکت در سوسک ها به بقاء آن ها کمک می کند.

پنج. سوسک ها می توانند باعث ایجاد آسم شوند

مطالعات نشان می دهند که سوسک های خانگی با ایجاد آسم و نیز سایر انواع آلرژی مرتبط می باشند. اجزاء مختلف بدن این جانداران در صورتی که در هوا پخش شوند می توانند موجب آسم گردند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بزاق
  • فضولات
  • پوسته ناشی از پوست اندازی

بدن سوسک ها حاوی نوعی پروتئین است که برای بسیاری از انسان ها آلرژی زا می باشد. گفته می شود این پروتئین، نقش مهمی در ایجاد حملات آسم ناشی از سوسک ایفا می کند.

سوسکها یکی از دلایل شیوع آسم در کودکان هستند

شش. سوسک ها تا یک هفته بدون سر زندگی می کنند

سر سوسک ها عضوی حیاتی برای آن ها به شمار نمی آید.
بله! درست خوانده اید. سر سوسک عضوی است که از طریق آن تغذیه می کنند ولی برای تنفس به آن احتیاجی ندارند و به جای آن از مجراهایی در بدنشان برای نقل و انتقال اکسیژن استفاده می کنند. ترکیب این ویژگی با قابلیت زنده ماندن آن ها بدون غذا به مدت یک ماه سبب می گردد که این حشرات حتی بدون سر به مدت یک هفته به حیات خود ادامه دهند و در نهایت بمیرند.

هفت. سوسک های خانگی قادر به پرواز نیستند

اگرچه بسیاری از گونه های سوسک ها بال دارند، اما اغلب آن ها قادر به پرواز نیستند. بال های این آفات فقط به آن ها اجازه می دهد که در فواصل کوتاه بال بزنند. برای این آفات دویدن در یک منطقه بسیار راحت تر و سریع تر از تقلا و تلاش برای پرواز می باشد.

شناسایی قدرت پرواز در سوسک های خانگی

 هشت. سوسک ها می توانند نفس شان را تا ۴۰ دقیقه نگه دارند

مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که سوسک ها می توانند نفس شان را تا ۴۰ دقیقه نگه داشته و زیر آب زنده بمانند پس به راحتی می‌توانند در محیط هایی مثل سینک و زیرآب ها دوام بیاورند.

نه. سوسک ها توانایی بالایی در گرسنه ماندن دارند

سوسک ها موجودات سخت جانی هستند.
آن ها می توانند مدت ها چیزی نخورند ولی زنده بمانند. اما توانایی سوسک ها برای عدم دسترسی به آب کمتر است.مدت زمان زنده ماندن سوسک ها در شرایط بدون تغذیه از غذا و آب به شرح زیر است.

  • بدون آب: ۲ هفته
  • بدون غذا: ۴ هفته (۱ ماه)

ده. عجایب تولید مثل سوسک های خانگی

برخی سوسک‌ های خانگی ماده فقط یک بار جفت گیری می کنند و در تمام ادامه زندگی قابلیت تولید مثل دارند. تولید مثل در سوسک‌ ها بسیار زیاد است. سوسک ها بسته به گونه شان، در کپسول هایشان بین ۱۶ تا ۳۷ تخم دارند. شناسایی این قابلیت سوسک های خانگی به ما در کنترل تهاجم این حشرات بسیار کمک می کند.
بیشترین تعداد تخم در هر کپسول در شایعترین سوسک های خانگی در ادامه آمده است.

  • سوسک آلمانی یا سوسک کابینت
    ۴۰ تخم
  • سوسک آمریکایی
    ۱۶ تخم
  • سوسک شرقی
    ۱۶ تخم
  • سوسک قهوه ای نواری
    ۱۰ تا ۱۸ تخم

سوسک آلمانی از شایعترین سوسک های خانگی در جهان محسوب می شود.

به طور قطع این نرخ از زاد و ولد در سوسک ها یک مشکل بزرگ است.
در خانه هایی که با معضل سوسک روبرو هستند نه تنها باید سوسک های بالغ از بین بروند بلکه باید کپسول های حاوی تخم سوسک را نیز از بین برد.
تنها راه ریشه کن کردن قطعی سوسک و تخم سوسک استفاده از سم قوی و تخصصی ریپلزال است.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. لیلا رحیم زاهدی

    من ی مدته تو اشپزخونه سوسک بسیار ریز دارم تا الان چندبار سم پاشی کردم سمهایی که سم فروشی ها به عنوان سم قوی یاد کردند و حتی ترکیبی از چند نوع سم ولی باز هم هست تو رو خدا منو راهنمایی کنید

    1. admin

      سلام، وقت بخیر
      تو تلگرام یا واتس آپ پیغام بدید
      راهنماییتون میکنیم.

چرخه زندگی سوسک های خانگی
سیکل زندگی سوسک های خانگی

مشاهده سوسک ها در خانه به یک امر عادی تبدیل شده است. انواع مختلفی از سوسک ها وجود دارد و می توانند مدت زمان زیادی در خانه شما زندگی کنند. سیکل زندگی سوسک ها بسته به گونه آن ها…

همه چیز در مورد تخم سوسک
همه چیز در مورد تخم سوسک

دیدن یک یا دو سوسک در خانه ممکن است چندان نگران کننده نباشد، ولی یافتن تخم های آن ها نشان قطعی تهاجم سوسک ها است. سوسک ماده، کپسول های تخم را تولید می کند که…

راه های از بین بردن تخم سوسک
راه های از بین بردن تخم سوسک

از بین بردن تخم های سوسک، کار ساده ای نیست و در اصل، یکی از کارهای سخت، در پروسه از بین بردن سوسک ها، کشتن و از بین بردن تخم های سوسک است. چون آن ها همانند سوسک ها…

نقش سوسک در ایجاد حملات آسم
نقش سوسک در ایجاد حملات آسم

دلایل زیادی برای ابتلاء به بیماری های تنفسی وجود دارد. یکی از بیماری های شایع تنفسی، آسم است که بر اثر آلرژی، عفونت و یا آلودگی ایجاد می شود. شاید فکرش را هم نکنید اما سوسک ها …

سفارش سم از طریق: