بدترین اثری که سوسک ها از خود به جای می گذارند چیست؟ آیا سوسک ها نیش می زنند؟ آیا سوسک ها گاز می گیرند و گزش آن ها خطرناک است؟ آیا نیش سوسک عوارض خطرناکی دارد؟ آیا گاز گرفته شدن توسط سوسک می تواند یکی از راه های انتقال بیماری از سوسک باشد؟ در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم. همچنین به شما آموزش می دهیم که چگونه مانع از گاز گرفته شدن توسط سوسک ها شوید.

آیا سوسک ها گاز می گیرند

” سوسک ها می توانند انسان ها و حیوانات خانگی را گاز بگیرند. سوسک ها همه چیزخوارانی هستند که گوشت و گیاه می خورند. گزارش شده است که آن ها گوشت انسان های زنده و مرده را نیز خورده اند، هرچند تمایل سوسک ها به خوردن مژه و ناخن ها بیشتر است. “

آیا سوسک ها گاز می گیرند و به انسان حمله می کنند؟

صرف نظر از برخی گونه ها، تمام سوسک ها می توانند انسان ها را گاز بگیرند.
گرچه گزارش های مربوط به گاز گرفتگی سوسک در مقایسه با دیگر حشرات، کمتر است. اما چقدر احتمال وجود دارد که سوسک ها به انسان حمله کرده و او را گاز بگیرند؟ به طور کلی، در مقایسه با حشرات دیگر، سوسک ها بیشتر مواقع انسان ها را گاز نمی گیرند.
سوسک ها تا آن حد حشراتی تهاجمی نیستند که در طول روز، هنگام بیداری، انسان ها را گاز بگیرند.

عوارض ناشی از گزش سوسک

گاز گرفتگی توسط سوسک ها ممکن است مشکلاتی در بر داشته باشد. عوارضی نظیر:

  • خارش
  • زخم
  • تورم
  • التهاب پوستی

چرا سوسک ها گاز می گیرند؟

سوسک ها تمایلی به گاز گرفتن انسان های زنده ندارند، مگر در موارد گسترش شدید تهاجم که تعداد سوسک ها خیلی زیاد است، به ویژه زمانی که منابع غذایی شان کم باشد. در اغلب شرایط، اگر منابع غذایی دیگر مثل زباله و پس مانده های غذا وجود داشته باشد، سوسک ها انسان را گاز نمی گیرند.

تعداد زیاد سوسک ها ممکن است خطرناک باشد.
وقتی که تعداد سوسک ها مورد توجه قرار نگیرد، جمعیت آن ها ممکن است بیشتر از منابع معمول غذا شود. وقتی غذا محدودتر شود، سوسک ها مجبور به جستجوی بیشتر و غذایی خواهند شد که در شرایط معمولی از آن تغذیه نمی کنند.

آیا دلیل دیگری وجود دارد که چرا سوسک ها انسان را گاز می گیرند و یا دلیل تمایل سوسک ها برای گاز گرفتن انسان چیست؟ اگر سوسک‌ها با کمبود غذا رو به رو شوند، ممکن است انگشت ها یا جاهای دیگر بدن شما را گاز بگیرند. سوسک ها اگر گرسنه باشند و چیزی برای خوردن نداشته باشند، به هر چیزی که در دسترس باشد حمله می کنند.

سوسک ها از گوشت انسان تغذیه نمی کنند و نمی توانند آن را زنده زنده بخورند.
سوسک ها همه چیزخوار هستند و سلول های مرده پوست شما برای این حشرات یک ماده غذایی است. آن ها روی پوست مرده دست و پاهای شما راه رفته و تغذیه می کنند، همچنین اگر روی بدن شما ذرات مواد غذایی باقی مانده باشد، سوسک ها را جذب خواهد کرد.

کدام گونه های سوسک انسان را گاز می گیرند؟

تعداد گزارش ها، در مورد گاز گرفتن سوسک آلمانی نسبت به گونه های دیگر بیشتر است.
این موضوع تعجب آور نیست، زیرا سوسک آلمانی از شایعترین سوسک های خانگی در جهان است و سبب بروز آلودگی های وسیع می شود. این سوسک ها از سلول های مرده پوست انسان که روی بدن باقی مانده است، تغذیه می کنند.

آیا سوسک ها گاز می گیرند

 

دو گونه دیگر سوسک آمریکایی و سوسک استرالیایی نیز حشرات تهاجمی بوده و انسان را گاز می گیرند.
سوسک آمریکایی و سوسک استرالیایی، بزرگترین گونه هایی هستند که در کنار انسان ها زندگی می کنند. اندازه این سوسک ها معمولا بین ۳ تا ۵ سانتیمتر است.

سوسک ها چگونه گاز می گیرند؟

شما ممکن است یک شکاف کوچک روی پوست خود تصور کنید که از آرواره های کوچک و تیز سوسک ها به وجود آمده است، ولی حقیقت کاملاً بر خلاف تصورات شماست. جای گزش سوسک ها خیلی بزرگ تر از یک شکاف سطحی است! هنگامی که سوسک ها شما را گاز می‌گیرند، در واقع پوست شما را نیشگون می گیرند.

قدرت گاز گرفتن سوسک ۵۰ برابر وزن بدن آن ها است.
سوسک ها در مقایسه با انسان ها موجودات کوچکی هستند، در نتیجه پوست انسان ها برای سوسک ها بسیار ضخیم است. برای درک بهتر چگونگی گاز گرفتن سوسک، باید با قسمت های مختلف دهان سوسک که از ۵ قسمت اصلی تشکیل می شود، آشنا شوید.

  • لب بالایی
     در واقع پوشش فوقانی لب است.
  • آرواره
     فک های برنده که سخت و قوی هستند.
  • چنگال
     اندام هایی کوچک هستند که به اندازه آرواره ها قدرت ندارند.
    این چنگال ها برای نگهداری مواد غذایی بوده و دارای تقسیم بندی هایی برای تشخیص مزه مواد غذایی می باشند.
  • لب پایین
     پوشش تحتانی لب
  • هیپوفارنکس
     ساختار گسترده ای که شامل غدد برای تخلیه بزاق است.

آرواره ها اندام هایی هستند که سوسک ها از آن ها برای گاز گرفتن استفاده می کنند.
زیرا این اندام ها بیشتر شبیه چنگال هستند تا یک فک پوشیده از دندان های تیز. سوسک ها بیشتر پوست شما نیشگون می گیرند. این بدین معنا نیست که شما چیزی حس نخواهید کرد. گونه های بزرگ سوسک آمریکایی سبب ایجاد سوزش و درد در ناحیه گاز گرفتگی می‌شوند. شما ممکن است به مدت چند ثانیه درد را احساس کنید.

سوسک ها از طریق آرواره هایشان گاز می گیرند

 

سوسک ها بیشتر در چه زمان هایی گاز می گیرند ؟

سوسک ها موجوداتی تهاجمی نیستند.
در حقیقت، سوسک ها موجودات خجالتی هستند و سعی می کنند از انسان دور بمانند. آن ها درست مانند ساس ها، حشراتی شب کار هستند. بنابراین، آن ها معمولاً در طول شب برای یافتن غذا از لانه هایشان بیرون می آیند. این دو واقعیت را با هم ترکیب کنید، سپس متوجه خواهید شد که در طول شب بیشتر احتمال دارد که سوسک ها برای تهیه غذا لا به لای انگشت های پا دیده شوند.

 

در حالی که شما خواب هستید، برای سوسک ها‌ مانند یک جسم بدون حرکت می‌ مانید، بنابراین، آن ها‌ از نزدیک شدن به شما ترسی ندارند. اگر در اتاق، چیز دیگری وجود نداشته باشد که سوسک ها جذب آن شوند، آن ها جذب پوست مرده شما خواهند شد. زندگی در خانه ای پر از آلودگی، به هم ریختگی و عوامل مهم جذب سوسک احتمال گاز گرفتگی توسط آن ها را  بیشتر خواهد کرد. شکر و چربی، دو ماده محبوب سوسک ها هستند که سوسک ها را به راحتی جذب می کنند. در این صورت احتمال گزش سوسک نیز بالا می رود.

سوسک ها بیشتر کدام قسمت بدن انسان را گاز می گیرند؟

سوسک ها بیشتر جاهایی از بدن که پوست مرده بیشتر وجود داشته باشد و یا مواد غذایی روی آن باقی مانده باشد را گاز می گیرند. این نقاط عبارتند از:

  • انگشت ها
  • ناخن ها
  • نزدیک مژه ها
  • دست ها
  • پاها
  • بینی
  • دهان

اگر هیچ چیز دیگری برای تغذیه وجود نداشته باشد و یا این که سوسک ها در نزدیک شما باشند، همه این قسمت های بدن شما برای این حشرات غذای جذابی محسوب می شوند.

جای گزش یا نیش سوسک چگونه است ؟

یک سوسک نمی تواند با گاز گرفتن پوست شما را سوراخ کرده و ببرد.
اگرچه نشانه ای از آرواره های سوسک ها باقی نمی ماند، ولی محل گاز گرفته شده اغلب دچار درد، قرمزی و یا تورم می شود. معمولاً این گاز گرفتگی نیست که این نوع از علائم را ایجاد می کند. بیشتر مواقع، آنچه که متوجه خواهید شد، یک واکنش آلرژیک به آلرژن هایی است که توسط سوسک ها حمل می شود.
تشخیص گاز گرفتگی سوسک از گزش یا نیش دیگر حشرات، کار دشواری است.

جای گزش‌ سوسک‌ چگونه است؟

 

<<< علائم رایج گاز گرفتگی توسط سوسک عبارتند از: قرمزی، درد کوتاه مدت و تورم >>>

آیا سوسک ها خطرناک هستند و می توانند موجب مرگ انسان شوند ؟

پاسخ این سوال که آیا گزش سوسک ها می توانند سبب مرگ انسان شوند منفی است
سوسک ها نمی توانند موجب مرگ انسان شوند. با این حال، سوسک ها حشراتی بدون خطر نیستند.

وقتی زنده هستید توسط سوسک ها خورده نمی شوید، ولی ممکن است در صورت گاز گرفته شدن توسط سوسک ها مریض شوید و اگر سریعاً درمان نشوید، با خطرات سلامتی جدی رو به رو شوید. اشتباه متوجه نشوید، گاز گرفته شدن توسط سوسک به تنهایی سبب بروز بیماری و یا تورم نمی شود. مهمترین خطر سوسک ها، باکتری های مضر و آلرژن های موجود در بدن، به ویژه اطراف دهان آن ها می باشد.

اگر سوسک ها یک زخم باز را گاز بگیرند، به احتمال زیاد می توانند باعث عفونت شوند و یا به باکتری ها اجازه دهند وارد بدن شما شوند.
شانس وقوع این اتفاق خیلی کم است، ولی غیر ممکن نیست.

آیا جای نیش سوسک دچار خارش می شود؟

به غیر از علائم ذکر شده در بالا، ممکن است متوجه خارش اندکی در محل گاز گرفتگی شوید. پس، اگر متوجه خارش شدید، نگران چیزی نباشید. در واقع مشکلات سلامتی ناشی از سوسک، تهدیدی جدی برای شما محسوب نمی شوند. احتمالاً خارش به طور مستقیم ناشی از نیش سوسک ها نباشد. ممکن است در ناحیه مورد نظر گاز گرفتگی آلرژن های روی بدن سوسک منجر به واکنش پوست شده باشد.

واکنش های آلرژیک ناشی از گزش سوسک ها بسیار رایج است.

حتی اگر سوسک ها خطری جدی محسوب نشوند اینکه هر روز بخواهیم با آن ها مواجه شویم کل روز ما را خراب می کند. برای از بین بردن سوسک ها، با توجه به نرخ تولید مثل بالای آن ها و پوشش حفاظتی محکم تخم هایشان، باید از سم قوی نابود کننده تخم سوسک ریپلزال استفاده کرد.

 

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. سیداسماعیل راهی

    ممنون از اطلاعات مفیدتون .منکه شخصا خیلی از این چیزا رو نمیدونستم .واقعا عالی بود

    1. admin

      سلام، وقت بخیر
      خوشحالیم که مفید واقع شد

      https://afatkosh.com/page/sting-insect-knowledge

  2. بختیاری... لردگان.

    همی الان من خواب بودم سوسک اومد گاز گرفت و رفت ولی رفتم دنبالش همچی با پا لهش کردم رو زمین که با کاردک هم نمیشه جمعش کرد… یعنی هرچی حشره ریزه میزه از مورچه بگیره تا پشه ها سوسکا و بغیه خورده ریزها،! هر کجا که دیدید پا بزارید لهشون کنید. نامردین اگه اینکارو نکنین…؟؟ من آزارم ب ی مورچه هم نمی‌رسید اونوقت سوسک اومد آزار زد بمن و خاست مفت بره از این ب بعد نمیزارم هیچی از پیش من زنده بزه حشرات کثیف و …!!

    1. admin

      شما زیاد اعصاب خودت رو خراب نکن
      به لینک زیر سر بزن
      حتماً مشکل شما برطرف میشه دوست عزیز 😉

      https://cockroach.ir/cockroach-killer-insecticide-eggs/

  3. هانیه

    خیلی خوب بود ممنون❤

    1. admin

      موفق باشید

چرخه زندگی سوسک های خانگی
سیکل زندگی سوسک های خانگی

مشاهده سوسک ها در خانه به یک امر عادی تبدیل شده است. انواع مختلفی از سوسک ها وجود دارد و می توانند مدت زمان زیادی در خانه شما زندگی کنند. سیکل زندگی سوسک ها بسته به گونه آن ها…

همه چیز در مورد تخم سوسک
همه چیز در مورد تخم سوسک

دیدن یک یا دو سوسک در خانه ممکن است چندان نگران کننده نباشد، ولی یافتن تخم های آن ها نشان قطعی تهاجم سوسک ها است. سوسک ماده، کپسول های تخم را تولید می کند که…

راه های از بین بردن تخم سوسک
راه های از بین بردن تخم سوسک

از بین بردن تخم های سوسک، کار ساده ای نیست و در اصل، یکی از کارهای سخت، در پروسه از بین بردن سوسک ها، کشتن و از بین بردن تخم های سوسک است. چون آن ها همانند سوسک ها…

نقش سوسک در ایجاد حملات آسم
نقش سوسک در ایجاد حملات آسم

دلایل زیادی برای ابتلاء به بیماری های تنفسی وجود دارد. یکی از بیماری های شایع تنفسی، آسم است که بر اثر آلرژی، عفونت و یا آلودگی ایجاد می شود. شاید فکرش را هم نکنید اما سوسک ها …

سفارش سم از طریق: