آشپزخانه های صنعتی و آپارتمان های بزرگ در شهرها، همواره از آلودگی های ناشی از سوسک آلمانی یا سوسک کابینت رنج می برند. در حقیقت، این آفات شایع ترین گونه سوسک های خانگی هستند که در محیط های صنعتی نیز دیده می شوند. حضور آن ها منجر به مشکلات و نگرانی های جدی در زمینه اقتصاد و بهداشت عمومی می گردد.

” برای مبارزه با سوسک های آلمانی که منابع آلودگی و عامل انتقال بیماری ها هستند، راه های مختلفی وجود دارد. استفاده از طعمه های ژلی که به سم قوی و مناسب آغشته شده یا سم سوسک تخصصی، می تواند به از بین بردن سوسک ریز آشپرخانه کمک کند. “

از بین بردن دسترسی سوسک آلمانی به منابع غذایی و آب

مشکلات ناشی از تهاجم سوسک آلمانی

انتشار بیماری

لاروهای سوسک آلمانی بسیار آلوده هستند و می توانند سبب بیماری ها و آلودگی های زیادی شوند.
بیماری های ناشی از سوسک آلمانی یا سوسک کابینت عبارتند از:

  • مسمومیت های غذایی
  • آلرژی
  • آسم و تنگی نفس

وجود این آفت در آشپزخانه ها سبب بروز بیماری سالمونلا و مسمومیت غذایی ای_کولای می شود.
از طرفی پوشش خارجی تخم سوسک و فضولات سوسک آلمانی پس از تجزیه به شکل ذرات کوچکی، در هوا معلق و به راحتی از طریق تنفس وارد بدن شده و انسان ها و به ویژه کودکان را دچار آلرژی و آسم می کند.

نرخ تولید مثل بالا در سوسک آلمانی

سوسک آلمانی در مقایسه با سایر گونه های سوسک، دارای بالاترین نرخ تولید مثل است.
سوسک آلمانی ماده به طور میانگین، هر ماه یک کپسول تخم جدید تولید می کند؛ که هر یک از کپسول ها حاوی ۳۲ تا ۴۸ تخم است.

<<< کافی است شرایط برای یک سوسک آلمانی فراهم باشد، تا ظرف یک سال جمعیتی ۱.۵ تریلیاردی ایجاد کند >>>

برای درک میزان باروری سوسک آلمانی ماده، فرض کنید در هر کپسول تخم تولید شده، نصف تخم ها ماده باشند و هر یک از این ماده ها ظرف یک ماه، چهل و هشت تخم تولید کند. به این ترتیب، در طول یک سال تقریباً ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (۱.۵ تریلیارد) عدد سوسک، تنها از یک سوسک آلمانی ماده، تولید می شود. البته، این اتفاق تنها در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب رخ می دهد. از جمله این شرایط عبارتند از:

  • وجود غذای کافی
  • درجه حرارت مناسب
  • وجود آب
  • محل های اختفای مناسب
  • عدم هیچ گونه تهدید و شکارچی

رژیم غذایی سوسک‌ کابینت

منابع غذایی سوسک

رژیم غذایی سوسک های کابینت شامل موارد زیر است:

  • کربوهیدرات ها
  • پروتئین ها
  • مواد معدنی
  • چربی ها

سوسک های آلمانی همه چیز خوارند ولی بیشتر چربی و کربوهیدرات را ترجیح می دهند.
سوسک ها به آشپزخانه های صنعتی آلوده، به ویژه اطراف اجاق گازها که به راحتی قابل دسترسی و پاکسازی نیستند و به علاوه محیطی گرم هستند، علاقه زیادی دارند. چربی موجود در این مناطق نیز، تمام نیاز غذایی آن ها را برطرف می کند.

سوسک های آلمانی در کنار اجاق گاز

اهمیت منابع آب برای سوسک

تحقیقات نشان داده است که در رژیم غذایی سوسک ها، وجود آب کاملاً ضروری است و سوسک های نر نمی توانند بدون آب بیش از ۳ روز زنده بمانند؛ ماده ها کمی بیشتر از نرها در برابر بی آبی مقاومند. از این اطلاعات نتیجه می گیریم که سوسک ها بیشتر در نزدیکی منابع آب و معمولاً در آشپزخانه و حمام زندگی می کنند.

رفتارشناسی سوسک های ریز کابینت

بررسی نحوه انتخاب محل های اختفای سوسک‌

مانند بیشتر سوسک ها، سوسک‌های آلمانی نیز دوست دارند بدنشان از هر دو طرف، بالا و پایین، لمس شود. این پدیده رفتاری “Tigmotropic” نام دارد و به این معناست که سوسک ها، بودن در مکان های تنگ و کم عرض را ترجیح می دهند، پس آن ها در مناطقی که این شرایط را داشته باشد بیشتر یافت می شوند. این مناطق عبارتند از:

  • شکاف ها و درزها
  • شیارهای بین کابینت
  • پاکت های کاغذی مواد غذایی
  • لاستیک درب یخچال
  • دیوارها
  • مسیر های لوله کشی

سوسک موجودی شب کار است و در طول روز دیده نمی شود، مگر اینکه با یک آلودگی بزرگ از سوسک‌ ها مواجه باشیم. در تهاجمات بزرگ، جمعیت سوسک ها به حدی زیاد است که تمام پناهگاه ها و لانه هایشان پر شده و سوسک ها، جای دیگری برای پنهان شدن ندارند.

<<< در صورتی که در طول روز در خانه سوسک می بینید، زنگ خطر برای شما به صدا در آمده است! >>>

بررسی اثر نوع تغذیه سوسک ریز کابینت بر محل اختفا

ماده های بالغ ۷۵% عمر خود را در دوران بارداری، داخل پناهگاه های تاریک، گرم و دارای مکان های دنج و آرام سپری می کنند و معمولاً از شکاف ها و درزهایی که تخم های خود را در آن قرار داده اند زیاد دور نمی شوند. لاروها مراحل اولیه زندگی خود را در نزدیکی سوسک ماده بالغ می گذرانند؛ تا از مدفوع آن تغذیه کنند. فرومون تجمعی یا جاذبی که در مدفوع مادر وجود دارد، لاروها را به سمت خود جذب می کند.

لاروهای بزرگتر، از مواد غذایی مشابه با غذای سوسک های بالغ، تغذیه می کنند و برای جست و جوی غذا و آب، لانه را ترک می کنند. نرهای بالغ برای جست و جوی غذا و آب، مسافت های طولانی را طی می کنند و وظیفه جفت گیری با ماده ها برای ادامه نسل نیز بر عهده آن ها است.

کنترل جمعیت سوسک های آلمانی

۱ . نقاط تجمع سوسک ها را تمیز نگاه دارید

کلیه مکان هایی مثل آشپزخانه، کابینت ها، حمام و دستشویی، زیر آب ها، انبارها به ویژه انبارهای نگهداری مواد غذایی، قفسه ها، سطل‌های زباله، نقاط تجمع سوسک ها هستند؛ اما رایج ترین نقاط برای پناه بردن سوسک ها، آشپزخانه است. برای از بین بردن سوسک ها، این مناطق را همیشه زیر نظر داشته باشید و آن ها را تمیز کنید.

نرخ تولید مثل سوسک آلمانی

اقداماتی برای پیشگیری از ورود سوسک های کابینت به خانه
  • سینک ظرفشویی را تمیز کنید، درزهای مخزن فلزی و محل اتصال لوله ها به دیوار را پوشش دهید.
  • درزهای اجاق گاز و دیوارهای اطراف آن را بپوشانید.
  • کنج و گوشه ها را درزگیری کنید.
  • روشویی، دیوار اطراف و مخزن آن را عایق بندی و درزگیری کنید.
  • قفسه ها را قفل کنید.
  • سقف هایی که نشتی دارند را تعمیر کنید.
  • همواره لوازم الکتریکی آشپزخانه را که با آن ها آشپزی می کنید، تمیز نگهداری کنید.
    وسایلی نظیر: دستگاه قهوه ساز، همزن و مایکروویو.
  • حواستان به نوار پلاستیکی درب یخچال و موتور یخچال نیز باشد.

برای مبارزه با سوسک ها، بررسی کنید چه چیزی با موفقیت بیشتر سوسک ها را از بین می برد. اگر یکی از سه رکن اساسی زندگی آفات یعنی غذا، آب و پناهگاه را از بین ببرید، سوسک ها احساس ترس خواهند کرد و در نتیجه، شما در کنترل آلودگی سوسک ها موفق تر خواهید بود.

به عنوان مثال، با حذف منابع غذایی، سوسک های ماده که به ندرت از لانه خارج می شوند نیز در جست و جوی غذا لانه راترک می کنند. به دام انداختن یک سوسک ماده باردار به معنی موفقت در نابودی یک کپسول تخم، یعنی حدود ۴۸ عدد تخم است. همچنین، یافتن یک ماده به معنی یافتن مکان پناهگاه سوسک ها نیز هست.

۲ . استفاده از طعمه های سمی یا سم سوسک برای از بین بردن سوسک ها 

طعمه های سمی

پس از اینکه نقاط آلودگی را تشخیص دادید، طعمه گذاری و به دام انداختن سوسک ها را بنا به نقاط تشخیص، انجام دهید. سوسک های آلمانی کوچک هستند، بنابراین بیشتر تمایل دارند از میان طعمه های ژلی عبور کنند ولی دیگر گونه ها معمولاً به طعمه های جامد علاقه بیشتری دارند. علاوه بر این، ژل مرطوب بوده و سوسک ها را جذب می کند و همچنین شامل کربوهیدرات ها و پروتئین مورد نیاز آن ها می باشد. در نتیجه سوسک ها از مواد سمی داخل ژل نیز تغذیه کرده و می میرند. استفاده از طعمه ها روش موثری است، ولی نیاز به تکرار مداوم دارد و باید صبور باشید.

سم ژلی خشک شده، هیچ تأثیری روی آفات ندارد.
باید آن را با استفاده از چاقوی پلاستیکی از زمین یا سطوح دیگر جدا کنید. همچنین امکان فاسد شدن طعمه نیز وجود دارد.

جذب سوسک‌ های آلمانی‌ به طعمه های ژل مانند

مناطق جدید قرارگیری طعمه ها نیز بسیار مهم هستند. همان طور که گفته شد، سوسک های آلمانی ماده ۷۵% زندگی خود را داخل پناهگاه ها و لانه ها سپری می کنند. بنابراین، شما باید از طریق شکاف ها و ترک ها، طعمه ها را به آن ها برسانید. طعمه ای به اندازه نخود، کافی خواهد بود و از مقدار بیشتری استفاده نکنید. زیرا اندازه طعمه، عاملی مؤثر در میزان اثرگذاری آن است.

سم سوسک

اما در صورتی که می خواهید در کمترین زمان ممکن از شر کلیه سوسک ها و جمعیت میلیاردی تخم های آن ها خلاص شوید؛ بهترین راه، استفاده از سم حرفه ای و تخصصی سوسک کش ریپلزال است.

نکات مهم در رابطه با به کارگیری طعمه برای دفع سوسک

اگر برای مبارزه با سوسک ها، از طعمه استفاده می کنید و با مشکل رو به رو شده اید، باید سوالات زیر را پاسخ بدهید؛

  1. آیا تنوع طعمه های به کار رفته، زیاد است؟
  2. آیا طعمه ها به طور مناسب، جاسازی شده اند؟
  3. آیا نوع طعمه مرغوب است؟
  4. آیا نوع طعمه با توجه به گونه سوسک، مناسب است؟
  5. آیا طعمه ها فاسد شده اند؟

نیکوتین یک حشره کش طبیعی است و حشرات را دفع می کند. اگر سیگاری هستید، حین سمپاشی یا قرار دادن طعمه ها، از دستکش استفاده کنید و یا دست های خود را به خوبی بشویید. سعی نکنید کل یک منطقه را با یک نوع طعمه، مانند طعمه ژلی، پوشش دهید. این کار جز هدر دادن طعمه، تأثیر دیگری نخواهد داشت. قرار دادن طعمه در مناطق نامرتب و کثیف نیز، اثرگذاری قابل توجهی بر روی سوسک ها دارد.

دقت کنید که طعمه ها را در کجا قرار می دهید.
فراموش نکنید که طعمه های ژلی دارای رطوبت هستند. پس هنگام قرار دادن آن ها در پشت یک وسیله الکتریکی احتیاط کنید.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. علی سلیمی

    ی شب خواب بودم ی سوسک لبم را گاز گرفت و فردا آب ریزش شدید بینی داشتم وعطسه هم داشتم آیا بیمار شده ام

    1. admin

      سلام
      در لینک زیر توضیح دادیم:
      https://afatkosh.com/page/sting-insect-knowledge

  2. طاها

    ما مدتی هست که توی آشپزخانه سوسک ریز آلمانی می‌بینیم. در درز لاستیک کنار یخچال می‌بینیم. چه کار کنیم که از بین برن؟؟ دیگه نفسمون دراومده

    1. admin

      درود بر شما
      راه حل قطعی و تضمینی در لینک زیر:
      http://suskkosh.ir/

  3. مرادی

    مقدار آب برای رقیق کردن سم ۱ لیتری ریپلرال چقدر باید باشد و سم پاشی با این سم به فاصله چند روز تکرار شود؟

    1. admin

      سلام
      مینیمم 2 لیتر ماکزیمم 8 لیتر
      اطلاعات بیشتر:
      http://suskkosh.ir/

نابودی تخم سوسک
نابودی تخم سوسک برای ممانعت از هجوم سوسک

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره عوارض ناشی از مصرف کردن سهوی و غیر عامدانه تخم سوسک مطالبی را ارائه دهیم. همچنین به بررسی راهکارهایی جهت جلوگیری از هجوم سوسک ها از طریق نابودی تخم سوسک نیز می پردازیم. توصیه می کنیم برای آشنا شدن هر چه بیشتر با این موضوعات و آگاهی […]

اثر نور بر سوسک
بررسی اثر نور بر سوسک ها

آیا سوسک‌ها جذب نور می‌شوند؟ | ۴ روش مؤثر برای حذف سوسک فقط کافی است یک سوسک را در خانه ببینید، همین یک سوسک آرامش را از شما سلب خواهد نمود. آنها موجوداتی مزاحم و منعطف هستند و بعد از تهاجم به یک فضا، کنترل و پاک‌سازی آنها از محیط کار بسیار سختی خواهد بود. […]

علائم وجود سوسک درخانه
علائم وجود سوسک در خانه

سوسک‌ ها موجودات مزاحمی هستند که نه فقط، وجود‌ آن ها به تنهایی مشکل ساز است و می توانند باعث آلوده کردن محیط خانه‌ شوند بلکه سوسک ها، ناقل بیماری های باکتریایی و ویروسی خطرناکی هستند که می توانند کشنده هم باشند. در‌ این مطلب مهمترین علائم وجود سوسک در خانه را بررسی خواهیم کرد […]

دلایل جذب سوسک به خانه شما
دلایل جذب سوسک به خانه شما

این آفات دوست دارند داخل خانه ها به همراه انسان ها زندگی کنند. زیرا بدین طریق در مکانی گرم بوده، از شکارچیان در امان مانده و به راحتی به آب و غذا دسترسی خواهند داشت.

چگونه سوسک کش خانگی بسازیم
چگونه سوسک کش خانگی بسازیم؟

در صورتی که مخالف استفاده از سموم شیمیایی از بین برنده آفات هستید؛ می توانید با استفاده از موادی که به راحتی در هر خانه ای پیدا می شوند، سم سوسک کش خودتان را بسازید.

سفارش سم از طریق: