” سوسک های آلمانی با نام های متفاوتی از جمله سوسک ریز و سوسک کابینتی شناخته می شوند و شایعترین گونه سوسک خانگی هستند. این سوسک ها بال دارند اما پرواز نمی کنند، با سرعت بسیار بالایی تولید مثل می کنند و جثه ی نسبتاً کوچکی دارند. شباهت سوسک های آلمانی با سوسک آسیایی سبب می شود، در تشخیص این دو گونه از هم اغلب دچار اشتباه شویم. “

سوسک های آلمانی یکی از شایع ترین سوسک های خانگی هستند. ممکن است اسم این حشرات شما را به اشتباه بیندازد اما باید گفت سوسک های آلمانی، در تمام نقاط کره زمین توزیع شده اند. این سوسک ها در مقایسه با سوسک های دیگر کوچکتر هستند به همین دلیل به سوسک ریز، شهرت یافته اند. این آفات نیز مانند ساس ها می توانند در فضاهای کوچک داخل کیف ها، جعبه ها و دیگر وسایلی که از بیرون به خانه آورده می شوند، پنهان شده و از این طریق به خانه ها راه بیابند.

سوسک های آلمانی یا سوسک های ریز در آپارتمان ها از مسیر های لوله کشی و کانال ها فاضلاب، برای رفت و آمد بین واحد ها استفاده می کنند.

شناسایی شایعترین سوسک خانگی:

در این مقاله به بررسی همه جانبه ویژگی های این سوسک خانگی شایع، خواهیم پرداخت.

مقایسه اندازه سوسک آلمانی با سوسک آمریکایی

<<< سوسک های آلمانی با وجودی که بال دارند به ندرت پرواز می کنند >>>

>> مشخصات ظاهری سوسک آلمانی

سوسک های آلمانی دارای بدن سفت و حرکات سریع هستند.

رنگ:

سوسک های آلمانی بالغ، با رنگ قهوه ای روشن و دو نوار افقی سیاهی که دقیقاً در قسمت پشت سرشان قرار دارد، به وضوح از سایر انواع سوسک ها قابل شناسایی هستند. لارو های سوسک آلمانی نسبت به سوسک های بالغ، رنگ قهوه ای تیره تری که متمایل به سیاه است دارند. اما دو نوار سیاه رنگ پشت سر در لاروهای سوسک آلمانی، درست مشابه این نوارها در سوسک های بالغ است.

اندازه:

سوسک های آلمانی بالغ می توانند تا طول ۱۳ الی ۱۶ میلی متر رشد کنند.

بال ها:

با وجود این که سوسک های آلمانی بالدار هستند ولی به ندرت از بال هایشان استفاده می کنند.
آن ها ترجیح می دهند پا های خود را به کار برده و با سرعت زیاد فرار کنند.

رنگ لارو سوسک‌های آلمانی‌

>> موارد جاذب سوسک آلمانی و چگونگی مقابله با آن ها

یکی از رایجترین منابع جذب کننده سوسک های آلمانی در خانه، مبلمان و زباله ها هستند. مسیر کابل های الکتریکی نیز، مسیرهایی آسان برای دسترسی سوسک ها به خانه ها هستند. علاوه بر این، هر جایی که ذرات و خرده های مواد غذایی در آن ها باقی مانده باشد، می تواند نیاز سوسک ها به آب، غذا و پناهگاه را تأمین کند. برخی از این مکان ها عبارتند از:

۱ . سطل ها و کانتینرهای زباله

۲ . کابینت های آشپزخانه

۳ . زیر سینک ظرفشویی

>> خطرات ناشی از سوسک های آلمانی

سوسک های آلمانی در خانه ها با پراکنده کردن ذرات غذایی و فضولات، آلودگی ایجاد می کنند. باکتری هایی که توسط این حشرات حمل می شوند، سبب ایجاد مسمومیت های غذایی و اسهال خونی می شوند. همچنین، واکنش آلرژیک نسبت به آلرژن های ناشی از این حشرات، ممکن است در افراد، بثورات پوستی و یا حملات آسمی به وجود بیاورد.

مطالعات اخیر نشان داده است که در شهرهای بزرگ، شیوع آسم در کودکان می تواند با آفات موجود در محیط زندگی آن ها، در ارتباط مستقیم باشد.

بیماری های ناشی از آفات

این سوسک ها در هر دوره تخم گذاری، که تقریبا ۲ ماه طول می کشد، حدود ۴۰ عدد تخم سوسک تولید می کنند. تولید مثل سریع سوسک های آلمانی سبب شده، جمعیت این آفات به سرعت گسترش یافته و در مدت زمانی اندک، آلودگی های شدیدی به وجود بیاورند.

با وجود اینکه در محیط زندگی انسان ها، تهدیدهای طبیعی زیادی برای سوسک ها وجود دارد، باز هم جمعیت سوسک ها به سرعت افزایش می یابد و به سختی قابل کنترل می باشد. در چنین شرایطی برای حل ریشه ای و سریع مشکل سوسک ها، بهترین راه استفاده از سم سوسک کش تخصصی ریپلزال است. حتی شایعترین سوسک های خانگی هم نمی توانند در برابر این سم بی نظیر مقاومت کنند.

>> علائم آلودگی با سوسک های ‌آلمانی

۱. فضولات

مدفوع سوسک های آلمانی ممکن است مانند “ذرات فلفل”، ریز و تیره باشد و معمولاً روی سطوح مختلف، مانند میزها و و داخل کابینت ها دیده می شود.

فضولات این سوسک ها در برخی موارد به شکل نقطه ها و لکه هایی به نظر می رسد.
این موارد عبارتند از:

* در قسمت های بالای درها

* اطراف شکاف ها و ترک های روی دیوارها

* در گوشه های اتاق ها

۲. کپسول های تخم

از آنجایی که سوسک های آلمانی ماده، کپسول های تخم خود را، تا یک یا دو روز قبل از هچ شدن تخم ها، در داخل شکم های خود حمل می کنند؛ اندکی پس از تخم گذاری، لاروها، کپسول را شکافته و از آن خارج می شوند. بنابراین احتمال این که در مسیر رفت و آمد این سوسک ها، کپسول های تو خالیشان را پیدا کنید، بسیار زیاد است.

سوسک‌های آلمانی سرعت تولید مثل بالایی دارند

۳. تولید بو

یکی دیگر از ویژگی های سوسک‌ آلمانی، بوی این سوسک است. سوسک‌های آلمانی به عنوان سوسک های تولید کننده ترکیبات شیمیایی بودار نیز شناخته می شوند. هنگامی که جمعیت آن ها افزایش یابد، ممکن است بویی خفیف آن ها، توسط افراد ساکن در محیط اطراف تشخیص داده شود.

>> رفتار، رژیم غذایی و عادات سوسک آلمانی‌

۱. تغذیه سوسک های آلمانی

سوسک آلمانی همه چیز خوار است و می تواند از اکثر منابع غذایی موجود در اطراف تغذیه کنند.
این آفات موارد زیر را نیز می خورند:

* جلد کتاب ها

* خرده های باقی مانده غذا در اطراف یا ذرات باقی مانده بر روی ظروف کثیف

* صابون

* خمیردندان

سوسک های آلمانی چه چیزهایی می خورند؟

۲. محل زندگی سوسک‌های آلمانی

اگرچه، سوسک های آلمانی این توانایی را دارند که در مناطق گرمسیری خارج از منازل زندگی کنند؛ ولی بیشتر در نقاط گرم و مرطوب خانه یافته می شوند. در واقع این سوسک ها شایعترین سوسک های خانگی هستند. در خانه ها، این سوسک ها معمولاً در حمام و آشپزخانه دیده می شوند، ولی اگر غذا و گرما مهیا باشد، می توانند به نقاط دیگر خانه نیز انتقال یابند.

۳. چرخه زندگی

هر کپسول تخم شایعترین سوسک ریز حاوی حدود ۳۰ تا ۴۰ تخم است.
این کپسول تخم ۱ الی ۲ روز قبل از هچ شدن تخم ها، در شکم سوسک ماده باقی می ماند. بسته به شرایط، متوسط زمان لازم برای تکمیل رشد از مرحله تخم تا مرحله بلوغ سوسک ریز، می تواند بین ۵۴ الی ۲۱۵ روز طول بکشد. معمولا  این زمان به طور میانگین، ۱۰۰ روز در نظر گرفته می شود.

مراحل زندگی سوسک آلمانی

۴. تولید مثل

سوسک کابینتی به دلیل سرعت تولید مثل بالا، بسیار شناخته شده است.
سوسک های ماده این گونه برای تولیدمثل، تنها یک بار نیاز به جفت گیری دارند و تحت شرایط عادی، می توانند در طول عمر خود ۴ تا ۶ کپسول تخم تولید کنند.

۵. طول عمر

سوسک های آلمانی بالغ در هر کجای دنیا که باشند، می توانند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز عمر کنند.

>> مقایسه سوسک آلمانی با سوسک آسیایی

سوسک های آسیایی، اغلب با سوسک‌های ریز کابینتی اشتباه گرفته می شوند.

ظاهر این دو گونه سوسک، بسیار شبیه یکدیگر است.
با این حال تفاوت بارزی در رفتار آن ها وجود دارد که این دو گونه سوسک‌ را از هم مجزا می کند.

مقایسه سوسک آلمانی با سوسک آسیایی

سوسک‌ های ‌آلمانی به عنوان آفات خانگی شناخته می شوند و اغلب در مناطقی که از رطوبت و درجه حرارت بالا برخوردار است، یافت می شوند. در حالی که، سوسک‌های آسیایی بیشتر اوقات بیرون از خانه ها مشاهده می شوند و به ندرت برای یافتن مواد غذایی و آب، راهی خانه ها می شوند. علاوه بر این، سوسک های آسیایی با توانایی پروازشان شناخته می شوند، در حالی سوسک‌های ‌آلمانی به ندرت از بال های خود برای پرواز استفاده می کنند و ترجیح می دهند در حین رو به رو شدن با خطر، فرار کنند.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. مریم تچنوری

    سلام من امروز ی سوسک ریز تو خونه دیدم ک پرواز میکرد این چ مدلشه من تاحالا اینجوریشو ندیده بودم و باید چیکار کنم

  2. بنی ادم

    واقعا جواب میده؟!

نابودی تخم سوسک
نابودی تخم سوسک برای ممانعت از هجوم سوسک

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره عوارض ناشی از مصرف کردن سهوی و غیر عامدانه تخم سوسک مطالبی را ارائه دهیم. همچنین به بررسی راهکارهایی جهت جلوگیری از هجوم سوسک ها از طریق نابودی تخم سوسک نیز می پردازیم. توصیه می کنیم برای آشنا شدن هر چه بیشتر با این موضوعات و آگاهی […]

اثر نور بر سوسک
بررسی اثر نور بر سوسک ها

آیا سوسک‌ها جذب نور می‌شوند؟ | ۴ روش مؤثر برای حذف سوسک فقط کافی است یک سوسک را در خانه ببینید، همین یک سوسک آرامش را از شما سلب خواهد نمود. آنها موجوداتی مزاحم و منعطف هستند و بعد از تهاجم به یک فضا، کنترل و پاک‌سازی آنها از محیط کار بسیار سختی خواهد بود. […]

علائم وجود سوسک درخانه
علائم وجود سوسک در خانه

سوسک‌ ها موجودات مزاحمی هستند که نه فقط، وجود‌ آن ها به تنهایی مشکل ساز است و می توانند باعث آلوده کردن محیط خانه‌ شوند بلکه سوسک ها، ناقل بیماری های باکتریایی و ویروسی خطرناکی هستند که می توانند کشنده هم باشند. در‌ این مطلب مهمترین علائم وجود سوسک در خانه را بررسی خواهیم کرد […]

دلایل جذب سوسک به خانه شما
دلایل جذب سوسک به خانه شما

این آفات دوست دارند داخل خانه ها به همراه انسان ها زندگی کنند. زیرا بدین طریق در مکانی گرم بوده، از شکارچیان در امان مانده و به راحتی به آب و غذا دسترسی خواهند داشت.

سفارش سم از طریق: