سوسک‌ ها موجودات مزاحمی هستند که نه فقط، وجود‌ آن ها به تنهایی مشکل ساز است و می توانند باعث آلوده کردن محیط خانه‌ شوند بلکه سوسک ها، ناقل بیماری های باکتریایی و ویروسی خطرناکی هستند که می توانند کشنده هم باشند. در‌ این مطلب مهمترین علائم وجود سوسک در خانه را بررسی خواهیم کرد که با دیدن آن ها به احتمال قطع به یقین می توانید بگویید خانه‌ شما به سوسک‌ آلوده شده است.

چگونه وجود سوسک ها در خانه را تشخیص دهیم؟

سوسک ها چگونه حشراتی هستند؟

انواع زیادی از آفات خانگی وجود دارند که در موارد متعدد، در خانه ها یافت می شوند. آفاتی نظیر:

  • مگس
  • موریانه
  • مورچه
  • ساس
  • سوسک

در این میان با قاطعیت می توان گفت که سوسک بیش از تمام این آفات نام برده شده، تنفر آمیز و چندش آور است! وجود حتی یک سوسک در خانه، خواب را از چشم های شما می رباید.

تکثیر و افزایش جمعیت سوسک ها

آن ها به خوبی در قسمت های مساعد خانه از نظر دسترسی به مواد غذایی، آب، گرما و رطوبت، پنهان می شوند. عمدتاً در شب از محل اختفای خود بیرون می آیند و به تغذیه از هر چیزی می پردازند. اگر به موقع از وجود آن ها در خانه مطلع نشویم، پس از مدت کوتاهی، شروع به تکثیر می کنند.

تخمگذاری این آفات نیز به اندازه خودشان که می توانند حتی تا یک هفته بدون سر زنده بمانند، عجیب است.
سرعت و نرخ تولید مثلی سوسک ها بسیار بالاست. آن ها تخم می گذارند. اما تخم این حشرات بسته به گونه آن ها از نظر اندازه و تعداد سوسک موجود در آن متفاوت بوده و می تواند حاوی حدود ۱۶ تا ۴۰ سوسک باشد.

اهمیت شناخت علائم وجود سوسک در خانه

آشنایی با علائم وجود سوسک در خانه بسیار مهم بوده و می تواند ما را از ابتلا به بیماری های خطرناکی در‌ امان نگه دارد. پی بردن به وجود‌ سوسک‌ ها در‌ خانه‌ این موقعیت را مهیا می کند که در اولین فرصت با آن ها مقابله کنیم.

چه چیزهایی سوسک ها را به خود جذب می کند؟

دلایل و عوامل زیادی وجود دارند که سوسک ها را به خانه های ما جذب می کنند.
معمولاً سوسک ها جذب مکان ها و مواد زیر می شوند.

  • مواد غذایی
  • خرده نان
  • ظرف های کثیفی که داخل سینک باقی مانده اند
  • مناطق مرطوب مانند حمام
  • سطل های زباله

نواحی مرطوب از جمله مناطق مهمی است که سوسک ها به آن علاقه زیادی دارند.
وجود نشتی آب در هر قسمت از خانه می تواند، کارت دعوتی برای ورود سوسک ها به خانه باشد. سوسک ها به زندگی در شکاف و ترک ها علاقه زیادی دارند چون به راحتی می توانند در آن گرم بمانند، تولید مثل کنند و از دسترس و چشم انسان دور بمانند.

سوسک ها علاقه زیادی به زندگی و اختفا در مکان های مرطوب، مانند حمام، دارند

” سوسک ها فقط چند نقطه را در خانه برای پنهان شدن انتخاب می کنند و گزینه دیگری ندارند. به همین خاطر معمولاً باید در کابینت ها و کمدهای ظروف، قسمت های لوله کشی روکار و نزدیک لباسشویی را بگردید. این موجودات در زیرزمین در کنار ترک ها و شکاف های چوب و سیمان ها هم زندگی می کنند حتی می توانید داخل حمام نزدیک توالت یا وان را هم بگردید. حتی برخی از سوسک ها می توانند در نواحی که سردتر هستند مثل قسمت های لوله کشی شده کف و زیر کف چوبی خانه و ایوان هم زنده بمانند “

علائم وجود سوسک در خانه

شاید افراد بسیاری تا وقتی با خود سوسک در خانه روبرو نشوند، متوجه حضور این حشرات آلوده و خطرناک در خانه نشوند. اما در این مطلب به نشانه هایی اشاره خواهیم کرد که به کمک آن ها می توانید خیلی زود متوجه وجود آن ها شوید.
این نشانه ها عبارتند از:

  • تجمع سوسک ها
  • فضولات سوسک
  • تخم سوسک
  • پوست سوسک
  • بوی ناشی از سوسک

مکان های شایع تجمع سوسک ها را بشناسید

همانطور که گفته شد سوسک ها برای زنده ماندن و تولید مثل به غذا، آب و یک مکان گرم و مرطوب نیاز دارند. پس برای زندگی نیز مکان هایی را انتخاب می کنند که به تمام شرایط بالا دسترسی کافی داشته باشد. مکان های زیر می تواند بهترین شرایط را برای سوسک ها فراهم کند.

  1. کابینت و کمدهای نگه داری ظروف
  2. پشت دستگاه های برقی آشپزخانه مانند ساندویچ ساز و تستر
  3. نزدیک سطل زباله
  4. قسمت های روکار لوله کشی کنار ماشین ظرفشویی و لباسشویی
  5. پشت گاز و یخچال
  6. در ترک و شکاف های چوبی و یا سیمانی
  7. محیط های مرطوب مثل حمام، توالت، وان
  8. قسمت های لوله کشی شده کف و ایوان

به دنبال فضولات سوسک باشید

مدفوع سوسک نشانه قطعی حضور آن ها در خانه است.
مدفوع آن ها شبیه به پودر فلفل سیاه یا قهوه است و می توانند حاوی باکتری های بسیار مهلک و خطرناکی باشند. اگر با چنین مواردی برخورد کردید، با احتیاط آن ها را برداشته و سعی کنید کل آن محیط را تمیز کرده و در نهایت به خوبی دست های خود را بشویید.

به دنبال تخم سوسک باشید

وجود تخم های سوسک مثل مدفوع آن می تواند نشانه قطعی آلودگی یک خانه به سوسک باشد.
این تخم ها در کپسولی به نام اوتکا (Ootheca) قرار دارند. شکل ظاهری آن ها شبیه به قرص های برنزه کننده یا سیاه و مشکی هستند که طول آن ها بین ۰.۶ تا ۱.۵ سانتیمتر می رسد. سوسک های بالغ معمولا این تخم ها را نزدیک منابع غذایی یا نواحی مرطوب قرار می دهند و شما نیز می توانید تخم های سوسک را در این مناطق بیابید.

از مهمترین علائم وجود سوسک در خانه، یافتن تخم های سوسک است

به دنبال پوست سوسک ها بگردید

پوست اندازی یکی از مراحل مهم در رشد سوسک ها به شمار می آید.
این حشرات، همزمان با رشد، باید پوست اندازی کرده و پوست قدیمی را از خود جدا کنند. این فرآیند دقیقا شبیه به فرآیند پوست اندازی در مار است. تا هنگامی که سوسک ها به مرحله بلوغ برسند، بین ۵ تا ۸ بار پوست اندازی می کنند. هر زمان که چنین پوست هایی را در اطراف و گوشه و کنار خانه پیدا کنید، سوسک ها در خانه وجود دارند و به زندگی خود ادامه می دهند. پوست های ناشی از پوست اندازی سوسک ها، نشانه قطعی حضور آن ها در خانه است.

بوی ناشی از سوسک ها را بشناسید

شاید عجیب به نظر برسد اما بینی شما هم می تواند متوجه آلودگی سوسک ها شود.
این آفات معمولاً بوی بدی شبیه به پوسیدگی و ترشیدگی در هوا پخش می کنند که هر چقدر تعداد سوسک ها بیشتر باشد، شدت این بو نیز بیشتر می گردد. البته علامت بوی سوسک، یکی از سخت ترین علائم پی بردن به وجود سوسک در خانه است.

اقدامات لازم پس از شناسایی سوسک ها در خانه

بهتر است همین الان نسبت به بررسی نشانه ها و علائم سوسک در خانه اقدام کنید و چنانچه حتی فقط با یکی از این نشانه ها روبرو شدید، مانع از پیشروی و افزایش جمعیت آن ها در خانه شوید. این امر به شما کمک می کند، قبل از بروز فاجعه و یا ابتلا به بیماری های ناشی از سوسک؛ که می توانند کشنده نیز باشند؛ از شر آن ها خلاص شوید.

بهترین راه برای از بین بردن سریع سوسک ها، استفاده از سموم با فرمولاسیون تخصصی است که برای از ریشه کن کردن سوسک ها و تخم های سوسک طرحی و تولید شده اند. یکی از بهترین ویژگی های این سموم، این است که تخم های سوسک را نیز از بین می برد و این معنای دقیق ریشه کنی سوسک از خانه خواهد بود.

نظر خود را بنویسید

  1. فاطمه

    عالی بود

نابودی تخم سوسک
نابودی تخم سوسک برای ممانعت از هجوم سوسک

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره عوارض ناشی از مصرف کردن سهوی و غیر عامدانه تخم سوسک مطالبی را ارائه دهیم. همچنین به بررسی راهکارهایی جهت جلوگیری از هجوم سوسک ها از طریق نابودی تخم سوسک نیز می پردازیم. توصیه می کنیم برای آشنا شدن هر چه بیشتر با این موضوعات و آگاهی […]

اثر نور بر سوسک
بررسی اثر نور بر سوسک ها

آیا سوسک‌ها جذب نور می‌شوند؟ | ۴ روش مؤثر برای حذف سوسک فقط کافی است یک سوسک را در خانه ببینید، همین یک سوسک آرامش را از شما سلب خواهد نمود. آنها موجوداتی مزاحم و منعطف هستند و بعد از تهاجم به یک فضا، کنترل و پاک‌سازی آنها از محیط کار بسیار سختی خواهد بود. […]

دلایل جذب سوسک به خانه شما
دلایل جذب سوسک به خانه شما

این آفات دوست دارند داخل خانه ها به همراه انسان ها زندگی کنند. زیرا بدین طریق در مکانی گرم بوده، از شکارچیان در امان مانده و به راحتی به آب و غذا دسترسی خواهند داشت.

چگونه سوسک کش خانگی بسازیم
چگونه سوسک کش خانگی بسازیم؟

در صورتی که مخالف استفاده از سموم شیمیایی از بین برنده آفات هستید؛ می توانید با استفاده از موادی که به راحتی در هر خانه ای پیدا می شوند، سم سوسک کش خودتان را بسازید.

سفارش سم از طریق: